Hva er døgnrytme?

Ulike hormoner i kroppen har en døgnrytme. Dette betyr at de ikke skilles ut i en jevn strøm hele dagen. Deres sekresjon følger et fast mønster som gjentas hvert døgn, og er vanligvis knyttet til våre mønstre av sovende og våken tilstand, eller dagslys og natt. Kortisol skilles ut av binyrene, med en jevn økning i produksjonen i løpet av de siste fire timers søvn, vanligvis mellom klokken 04:00 og 8:00. Det er det økende nivået av kortisol som hjelper oss å våkne opp om morgenen, med det høyeste nivået av kortisol i blodet rundt klokken 8:00. Kortisolnivået faller deretter gradvis i løpet av dagen, og er på sitt laveste mellom midnatt og 04:00 på morgenen. Kortisolproduksjonens circadiske mønster er et medisinsk faktum og er ikke noe jeg har funnet på. De eksakte tidene for det høyeste nivået kan variere avhengig av når du står opp om morgenen.

Døgnrytmen for kortisol

Kortisolproduksjon er knyttet til vår sovende og våkne syklus. Dette betyr at kortisolproduksjonen øker i løpet av de siste fire timers søvn, noe som for de fleste er mellom 4:00 og 8:00, derav tiden som er omtalt ovenfor. For andre mennesker, som skiftarbeidere eller personer med et annet mønster for å sove og våkne, vil denne økningen i kortisol vil oppstå i løpet av deres siste fire timers søvn, uansett når denne tidsperioden er.

For å gjøre denne diskusjonen litt enklere, går jeg ut fra mennesker som har en typisk søvn- og våkensyklus. Derfor vil jeg anta at det høyeste nivået av kortisol produksjon vil være mellom klokken 4:00 og 8:00 på morgenen. Jeg vil referere til denne perioden, hvor binyrene produserer det høyeste volumet av kortisol, som det viktigste kortisolproduksjonsvinduet.

 

Min egen helsehistorie og hvordan jeg kom til å oppdage den circadiske T3 metoden (CT3M)

I løpet av det første eller andre året jeg brukte kun ren T3, ble jeg mye friskere, men helsen var likevel ikke optimal. Jeg visste ikke nøyaktig hvorfor det var slik. Jeg prøvde ulike alternativer med mine T3 medisiner, men jeg forsto ikke hvorfor jeg ikke følte meg helt frisk. Etter hvert gikk det opp for meg at noen av mine hormoner hadde en circadisk natur, og jeg fant ut at det det kunne handle om var kortisolsekresjon. Jeg oppdaget ved å lese bøker i endokrinologi at TSH vanligvis når sitt høyeste nivå rundt midnatt eller klokken 1:00 på natten, T4 når sitt høyeste nivå i de tidlige morgentimer som et resultat av toppnivået av TSH. Følgelig konkluderte jeg (riktig som det viste seg) at personer med normal thyroidhormonproduksjon må ha et jevnt T3 nivå i kroppen midt på natten, en stund etter at TSH har nådd toppen. Jeg mente at folk med normal thyroidhormonproduksjon kan ha et høyt nivå av fritt T3 når deres binyrer begynner å arbeide på sitt hardeste – i løpet av de siste fire timenene med søvn. Dette viste seg å være en god gjetning (mer om dette senere).

Jeg hadde også mistanke om at folk på medisiner som inneholder T3 kan ha lav fri T3 under dette kortisolproduksjonsvinduet, rett og slett fordi folk flest tar sitt T3 eller T3 inneholder medisiner (T4/T3 eller naturlig skjoldbruskkjertelen) på dagtid og ikke på midten av natten.

 

Pauls eksperimenter med å måle det faktiske kortisolnivå

Jeg begynte å eksperimentere med bruk av doser av T3 tidlig om morgenen før jeg sto opp. Jeg fant ut at jeg følte meg bedre med en T3 dose klokken 5:30 på morgenen, og hvorfor det var slik begynte etterhvert å bli klart for meg. Fordi jeg trodde at binyrene mine gjorde det meste av arbeidet under kortisolproduksjonsvinduet, ville de arbeide med sin maksimale hastighet på den tiden da mine T3 nivå i kroppen min var på sitt laveste. Min siste dose ren T3 den forrige dagen var rundt 05:00, så ved 4:00 neste morgen hadde det gått nesten elleve timer uten T3 medisiner.

Jeg bestemte meg for å spørre om familielegen min var villig til å støtte meg med et eksperiment som involverte en rekke 24 timers urinkortisoltester, måling av 24 timers totale frie kortisol og 24 timers totale kortisol utgang. Gjennom dette forsøket ble det raskt klart at størrelsen og tidspunktet for den første T3 dose hadde en meget betydelig effekt på kortisolproduksjon. Her er et par faktiske testresultater som illustrerer denne effekten. Vær klar over at nøyaktig samme T3 dosering ble brukt i begge tilfeller, bare tidspunktet for den samme T3 dosen ble endret.

Jeg fant ut at ved å ta min første T3 dose på 20 mikrogram 03:30, viste resultatene at min totale kortisol produksjonen var 349 nmol / prøve (referanseområde 50-319 nmol / prøve) og min frie kortisolindeks var 74,0 nmol / l (referanseområde 20-100 nmol / l).

Da jeg flyttet min første dose av ren T3 til klokka 8:45 ble resultatene forbausende annerledes. Total kortisolproduksjon hadde sunket til 81,0 nmol / prøve og fri kortisolindeks hadde falt til 27,0 nmol / l.

Den eneste forskjellen mellom den første og andre testen var tidspunktet den første dosen av T3 ble tatt på, i forhold til kortisolproduksjonsvinduet. Størrelsen på dosen forble nøyaktig det samme. Ved å justere tidspunktet til min første T3 dose, i forhold til når binyrene prøvde å gjøre den hardeste jobben, forårsaket denne endringen at at min totale kortisolproduksjon steg like over laboratoriets referanseområde i den første testen, og falt nær bunnen av referanserekkevidde i den andre testen.

Disse to testene viser bare hvor mye tidspunktet for den første T3 dose kan påvirke kortisolnivå og hvordan jeg ved å justere størrelsen og tidspunktet for den første dosen av T3 på morgenen ble i stand til å gjøre en meget vesentlig endring i kroppens produksjon av kortisol. Tidspunktet for denne første dose av T3 påvirket mitt testosteronnivå på en lignende måte. Selv en endring av tidspunkt på en halvtime av den første T3 dosen endret kortisolnivået. Jeg målte kortisolnivå ved ulike tider og oppdaget en nær, lineær sammenheng mellom tidspunktet for den første T3 dose og det faktiske kortisolnivå, og hvordan jeg hadde det.

 

Hvordan CT3M endret helsen min

Jeg fant ut at størrelsen og tidspunktet for den første dosen av T3 ga en uventet grad av kontroll over kortisol (og testosteron). Ved å ta min første T3 dose 04:00-05:15 begynte jeg å føle meg virkelig sunn og frisk for første gang siden mine skjoldbruskkjertelproblemer startet. Jeg klarte å bli bedre uten behov for ytterligere binyrestøtte.

Dessverre tok denne prosessen nesten tre år fra jeg startet å bruke T3, fordi jeg var ikke var klar over at jeg kunne bruke denne teknikken til å justere mitt kortisolnivå. Legg merke til at jeg prøvde å ta T3 ved leggetid, men dette påvirket søvnen min, og det ga heller ikke binyrene nok T3 når de faktisk trengte den.

Den biologiske T3-metoden er en god beskrivelse av denne teknikken som utnytter de naturlige circadiske rytmene til binyrene. Den krever skjoldbruskkjertelmedisiner som inneholder ren T3 (ikke slow release). Men fordi det er et ganske langt navn, har mange pasienter begynt å kalle dette CT3M eller T3CM, det spiller ingen rolle så lenge det er klart hva det henviser til.

Legg merke til at jeg begynte å bruke CT3M for omtrent 13 år siden, og jeg har hatt god helse siden den gang. Jeg har aldri hatt behov for noen binyrestøtte i form av hydrokortison eller binyreekstrakt. Jeg har brukt CT3M i over et tiår! Jeg skulle bare ønske jeg hadde innsett hvor relevant dette skulle bli for andre hypotyreosepasienter, for da jeg ville ha beskrevet CT3M tidligere.

 

Nyere forskning

En relativt ny studie har funnet at hos friske mennesker har T3 nivåene en døgnrytme som knyttet til sykluser av TSH og T4. Dette resulterer i at FT3 typisk når en topp i kroppen rundt 4:00.

Forskningen er gjort av Russell, W., Harrison, RF, Smith, N., Darzy, K., Shalet, S., Weetman, AP, Ross, RJ. Forskningsartikkelen ‘Free triiodothyronine has a distinct circadian rhythm that is delayed but parallels thyrotropin levels.’ er publisert i J Clin Endocrinol Metab. 93 (6) :2300-6. Juni 2008. En kobling til et sammendrag: http://jcem.endojournals.org/content/93/6/2300

 

Kanskje er det ikke så overraskende at denne nye metoden er så vellykket som den er fordi det er naturen som bruker denne teknikken?

L_3760_RWT3_Front_Cover_Thumb2_Lower_Res