6 RÅD FOR Å BLI HØRT HOS LEGEN

Har du noen gang gått til legen og følt at legen ikke lyttet til deg? Har du prøvd å fortelle historien din, bare for å bli avbrutt med en standardsjekkliste med spørsmål som: Har du brystsmerter, kortpusthet, feber og hoste? Har du noen gang følt deg ignorert, og lurt på om legen aldri har forstått hvorfor du kom til ham i første omgang?

Studier viser at 80 % av diagnoser kan gjøres basert bare på historien din. Likevel bruker leger i dag mindre og mindre tid på å lytte til pasientene sine. »Kokebok i medisin» er utbredt. Leger tyr til sjekklister av ja eller nei spørsmål, heller enn å lytte til hva du forteller. Du må sørge for at dine bekymringer og spørsmål er i klartekst  før timen, for å sikre at historien din blir hørt.

Råd 1:
Svar på legens spørsmål først. Mange leger er vant til å benytte seg av en sjekkliste med spørsmål som de har, før de går videre. Hjelp legen med å svare på disse spørsmålene. Dersom legen ønsker at du skal beskrive plasseringen av brystsmerter, beskriv det slik: ”Det er i midten av brystet mitt, akkurat her». Hvis legen ønsker å vite hva du tok for å bli bedre, fortell legen: ”Jeg tok en aspirin, men det hjalp ikke mot smertene».

Råd 2:
Legg ved et beskrivende svar på slutten av disse standardspørsmålene. Hvis legen fortsette å spørre ut fra det du opplever er en standardliste, legg til et beskrivende svar på slutten som kanskje ikke så lett passer inn i et ja eller nei svar, som for eksempel: ”Det er i midten av brystet mitt, akkurat her, og det startet etter at jeg virkelig presset meg selv i svømming i kveld”. Lat som du blir spurt om «hvordan» eller »hvorfor» i stedet for »ja eller nei». Legg til dine egne svar. Sørg for at legen registrerer dette svaret. Gir legen deg flere spørsmål for å følge opp det du sa, for eksempel?

Råd 3:
Still dine egne spørsmål. Hvis du ikke forstår hvorfor et bestemt spørsmål er viktig for din situasjon, spør om det. Du kan bli overrasket over å finne at legen selv ikke er sikker, og bare stiller spørsmål av vane. På den annen side så kan du finne ut at noen spørsmål som du ikke trodde var knyttet til noe, kan være viktig å diskutere.

Råd 4:
Hvis legen din avbryter deg når du prøver å forklare ditt svar, så er du fri til å avbryte selv. Lat som om du har en samtale, selv når det føles som du blir avhørt. For eksempel, hvis du blir bedt om å svare på: ”Når startet hodepinen» ikke svar: ” klokken 10” ,  gå heller videre og fortell din historie om hvordan smerten startet: »Jeg våknet i morges og jeg hadde det fint, men da jeg kom på jobben startet smerten som et lyn som traff meg.» Dette er ikke en ny taktikk, advokater vil ofte trene sine klienter på forhånd til å svare ja eller nei spørsmål med en fortelling, slik at svar ikke kan tas ut av sin sammenheng. Å avbryte er en måte å sikre at hele svaret er hørt, ikke bare den delen som legen mener han ønsker å høre.

Råd 5:
Fokuser på dine egne bekymringer. Hvis du får følelsen av at dine bekymringer blir oversett, avbryt og si: »Unnskyld meg, doktor, jeg har prøvd å svare på alle spørsmålene dine, men jeg er fortsatt ikke sikker på at mine bekymringer har blitt forstått. Kan du hjelpe meg å forstå hvorfor det er slik at jeg har følt meg trett og kortpustet de siste to ukene? »  Slik kan du gjøre dette hele veien til timen er slutt. Du kan ta ansvar for samtalen på det tidspunktet. Det er din kropp og din plikt å argumentere for deg selv dersom du opplever at din beskrivelse ikke har blitt forstått, og hvordan dine bekymringer blir behandlet.

Råd 6:
Pass på at du er høflig og respektfull overfor legen din. Legen er profesjonell, og prøver trolig sitt beste for å hjelpe deg. Din historie skal bli hørt og dine bekymringer bli forstått, men sørg for at du presenterer dine poeng på en respektfull måte. Dette vil sikre et solid lege-pasient-forhold.
IMG_1563
Fritt oversatt fra denne linken med tillatelse fra Leana:

http://whendoctorsdontlisten.blogspot.no/

http://www.kevinmd.com/blog/2013/02/6-tips-doctor-listen.html