Kan det være at (hard) trening ikke er helt bra for de med stoffskiftesykdom?

Man yawning while sitting on exercise bicycle --- Image by © Solus-Veer/Corbis

Vi blir vel alle fortalt både av leger, bekjente, familie og media at trening er veldig bra for alle ting og for alle mennesker. Men det har vist seg at dette er en sannhet med modifikasjoner

Trening, sies det, er veldig bra for veldig mye. Det bedrer kroppens generelle funksjoner, det gjør at hjernen våkner, det styrker hjertet og bedrer blodgjennomstrømningen.

Nå som forskning på genetikk og hva slags innvirkning gener har på forståelsen av de individuelle forskjellene i hvordan kroppene våre fungerer har kommet ordentlig igang viser det seg at for ca 20% av befolkningen har trening liten eller ingen effekt når det gjelder forbedring av musklenes oppptak av oksygen i kroppen. For ca 15% av befolkningen har derimot trening enormt god effekt, og de vil få meget gode resultater selv av minimalt med trening. Bare de med slik naturlig god metabolisme har mulighet til å bli toppidrettsutøvere. Og for ca 5% vil genene gjøre at trening jevnt over har en negativ effekt. Det er ca 15 spesifikke gener som bestemmer hvordan hver enkelt person ligger på denne skalaen, men slik testing er foreløpig ikke allment tilgjengelig.

Mange av oss med stoffskifteproblemer opplever, selv når alle blodprøver sier alt er bra, å enten være så dårlige at vi ikke klarer å trene, eller at vi faktisk blir dårligere av trening.

trening sliten 3

Dette har flere mulige årsaker.

T3 er ansvarlig blant annet for å levere oksygen og energi til blodcellene. Dog er det slik at dersom man har for lite T3 i kroppen, eller ikke klarer å konvertere T4 til T3, hvis man konverterer T4 til Reverse T3 eller hvis man ikke har nok fritt T3, kan kroppen på cellenivå i liten grad øke opptaket av oksygen og energi i kroppens forskjellige vevstyper – inkludert muskelvev. Når man er fysisk aktiv øker musklenes behov for oksygen, og det øker meget raskt. For de som har problemer med langsom forbrenning, som i alvorlige tilstander nærmer seg en dvalelignende tilstand, går alt langsomt, og alle kroppens responser, kjemiske signaler, økning av produksjon av forskjellige stoffer etc vil skje langsommere enn hos de med normale kropper. Dermed vil ofte stoffskiftepasienter oppleve at de mister energi når de er fysisk aktive, og det vil ofte føles som et blodsukkerfall som varer lenge. Særlig for de som får Levaxin, som kun inneholder T4, kan dette være et problem, og for mange er det slik at de blir dårligere jo lengre de bruker Levaxin. Vi vil anta at dette blant annet kan ha en sammenheng med at mange altså ikke klarer å konvertere T4 til T3 – eller at de konverterer T4 til en inaktiv form av T3.

Når man trener river man ned muskelfibre. Kroppen bygger etter trening opp igjen disse muskelfibrene og slenger på litt ekstra, som om den skulle reparere skade etter et arr (arrvev er derfor gjerne noe tykkere enn huden rundt). Slik kan muskler gradvis bli større. For de som har sykdomstilstander der kroppen har kroniske eller langvarige problemer med å restituere seg kan dermed trening faktisk føre til at man mister muskelmasse uten at man klarer å bygge den opp igjen. Dermed vil man få mer fettvev, mindre muskelmasse, og stoffskiftet vil da som regel automatisk gå ned.

Muskelsvakhet et vanlig symptom både for hypo- og hyperthyroide. Trener man uten at sykdommen er optimalt behandlet er det vanskelig å gjennomføre en treningsøkt, og kroppen har generelt problemer med å restituere seg.

Menstruasjonsforstyrrelser er også meget vanlig for de med stoffskiftesykdommer. Det samme gjelder anemi. Har man slike problemer vil dette hindre kroppens evne til å transportere oksygen til alle kroppens vev, også til musklene. I tillegg gir anemi i seg selv symptomer som tungpustethet og at man blir raskere sliten. Anemiske mennesker bør unngå for store fysiske anstrengelser.

For de med høyt stoffskifte. særlig hvis sykdommen ikke er tilfredsstillende behandlet (eller ubehandlet) kan det være direkte farlig med hardtrening da trening får pulsen til å gå opp. Ettersom høy hvilepuls (over 200) er et vanlig symptom kan enda høyere puls i verste fall føre til akutte hjerteproblemer.

For stoffskiftesyke er det også vanlig at kroppen ikke klarer å regulere temperatur særlig godt. Det betyr at man kan ha overfølsomhet for kulde eller varme, men også at man lett blir svært kald av å trene – eller altfor varm, og at det tar meget lang tid å regulere kroppstemperaturen tilbake til normalt etter trening.

En del mennesker med stoffskifteproblemer har også sekundærtilstander som fibromyalgi, polymyalgia_rheumatica, polymyositt eller andre infeksjonslignende tilstander. Felles for alle disse tilstandene er at ved slike infeksjoner vil Kreatin kinastase, som er et muskelenzym (CK), være forhøyet. Muskulaturen har med forhøyet muskelenzym ingen normal mulighet for restitusjon, men vil få en varig skade.

Det er mulig å teste om man har forhøyede nivåer av dette enzymet, enten med blodprøver eller med vevsprøve (biopsi). Har man sterkt forhøyede nivåer er det en indikasjon på at man har betennelseslignende eller infeksjonslignende tilstander i kroppen – eller en faktisk betennelse eller infeksjon.

Fungerer ikke kroppen optimalt, klarer ikke kroppen og muskelmassen nyttiggjøre seg trening slik den skal. Mange vil oppleve at muskelmassen ikke klarer å restituere seg på en ordentlig måte, og da vil man føle en utmattelse og slapphet/smerte i muskulaturen i stedet for en oppblomstring av energi og velvære.

trening sliten 2

I tillegg har det nå kommet ny forskning som sier at de som er utsatt for langvarig stress, ikke bør trene da dette kan gjøre stresstilstander verre. For stoffskiftepasienter er stress veldig farlig, da det fører til at binyrene ikke fungerer som de skal. Binyrene vil i en stressituasjon kontinuerlig skille ut høye nivåer av stresshormoner, noe som igjen vil ha en innvirkning på stoffskiftet. Les mer på nettsiden vår om binyrer og deres sammenheng med stoffskifte.

Det er derfor viktig å lytte til kroppen samt å følge med ved å ta blodprøver for å sjekke nivået på vitaminer og mineraler før man setter igang med et treningsopplegg. Det er også viktig at man er sikker på at man får god nok behandling av selve stoffskiftesykdommer samt eventuelle følgetilstander. Til sist vil det gjelde for mange at man ikke bør kjøre på med meget harde treningsopplegg men heller tenke bevegelse, nytelse, koselige skogsturer, deilig svømming i basseng og andre former for trening som dreier seg mer om velvære enn anstrengelse. Å overanstrenge seg igjen og igjen vil for en del ikke føre til bedring verken av muskelmasse, fysisk form eller stoffskiftet. Når melkesyren begynner å komme og beina føles som gelé har man gått for langt. Husk at særlig hypothyroide ofte trenger mye lengre restitusjonstid enn friske mennesker når det gjelder alle ting. Trening hver dag er derfor ikke så lurt. Likevel er det lurt å forsøke å komme seg litt ut hver dag og ta en rolig spasertur.

Og husk: Bare fordi du trenger å ta det med ro, betyr det ikke at du er lat.

Dog – dersom du likevel ønsker å trene, eller du synes kroppen din har kommet seg såpass at du nå faktisk kan trene – her er noen linker til hva slags trening som er bra for hypo- og hyperthyroide.

Husk likevel:
Det er lurt med en restitusjonsperiode på 48 timer mellom hver treningsøkt.
Du bør være sikker på at sykdommen din er optimalt behandlet

Trening for de med lavt stoffskifte:
http://www.livestrong.com/article/477000-what-is-the-best-workout-if-you-have-hypothyroidism/
http://thyroid.about.com/cs/dietweightloss/a/exercise.htm
http://www.healinghypothyroidism.com/what-exercise-is-best-if-you-have-hypothyroidism/ (blogg)
http://www.drbillofhealth.com/exercise/exercise-guidelines-for-hypothyroidism-hyperthyroidism-and-hyperparathyroidism/

Trening for de med høyt stoffskifte
http://www.drbillofhealth.com/exercise/exercise-guidelines-for-hypothyroidism-hyperthyroidism-and-hyperparathyroidism/
http://www.livestrong.com/article/482952-exercises-for-hyperthyroidism/
http://www.mayoclinic.com/health/hyperthyroidism/DS00344/DSECTION=coping-and-support
http://www.lynchspharmacy.com/members/health-and-fitness/articles/4131/how-exercise-hyperthyroidism
http://www.drbillofhealth.com/exercise/exercise-guidelines-for-hypothyroidism-hyperthyroidism-and-hyperparathyroidism/
http://www.lynchspharmacy.com/members/health-and-fitness/articles/4131/how-exercise-hyperthyroidism

Lenker:

BBCs Horizon, dokumentar om trening (The thruth about exercise) med Michael Mosley

http://www.aftenbladet.no/sport/sprek/Trening-virker-ikke-pa-alle-3211169.html

http://www.avisen.dk/advarsel-til-stressramte-hold-jer-fra-motion_265733.aspx?fk=8&deck=B

http://www.alan.com/2013/03/30/exercise-isnt-for-everyone-its-genetic-scientists/

http://well.blogs.nytimes.com/2010/05/19/phys-ed-do-our-genes-influence-our-desire-to-exercise/

http://www.theglobeandmail.com/life/health-and-fitness/health/are-your-genes-sabotaging-your-workout/article4610581/

http://www.drlwilson.com/articles/exercise.htm

http://well.blogs.nytimes.com/2012/05/30/can-exercise-be-bad-for-you/?hp

http://thyroid.about.com/cs/dietweightloss/a/exercise.htm

http://www.livestrong.com/article/321665-importance-of-exercise-with-thyroid-disease/

http://www.knowyourthyroid.com/howtoexercisesafelywithhypothyroidism.html

http://naturalhealthcareanddiagnostics.com/hypothyroidism-and-overtraining-too-much-of-a-good-thing/

http://www.aftenbladet.no/sport/sprek/Trening-virker-ikke-pa-alle-3211169.html

http://www.drbillofhealth.com/exercise/exercise-guidelines-for-hypothyroidism-hyperthyroidism-and-hyperparathyroidism/

http://www.jci.org/articles/view/115533

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1307569

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16910873

www.lynchspharmacy.com/members/health-and-fitness/articles/4131/how-exercise-hyperthyroidism

http://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=17509

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1307569

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16910873

http://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=17509

http://en.wikipedia.org/wiki/Thyrotoxic_myopathy

http://mda.org/disease/inherited-and-endocrine-myopathies/hyperthyroid-hypothyroid