Alle vet at vi bør spise riktig mat og få i oss alle de nødvendige vitaminer for å opprettholde god helse. Mangel på visse vitaminer og mineraler kan føre til mangel for skjoldbruskkjertelen. Hvis du har hypothyreose, vil vitaminene du tar ikke være i stand til å bli tatt opp på riktig måte.

Både Stephen Langer i sin bok ”Solved: The Riddle of illness” og Dr Ridha Arem i sin bok ”The Thyroid Solution”, forteller at mennesker som har problemer med skjoldbruskkjertelen, bør sørge for at de får nok vitaminer, enten ved å spise rikelig med matvarer som inneholder disse vitaminene eller ved kosttilskudd.

Mange mennesker fører svært travle liv og ikke har tid til å spise riktig. Mange unge kvinne hopper over måltider for å gå ned i vekt uten å innse at dette kan føre til problemer for skjoldbruskkjertelen deres. Selv om du prøver å spise riktig, vil tidsaspektet fra du kjøper matvarene til du forbereder og lager maten, vil de fleste av næringsstoffene ha forsvunnet. Vi mener kosttilskudd er viktig for å opprettholde en god skjoldbruskkjertel.

Mangel på protein i et vegetarisk kosthold til en person med nedsatt skjoldbruskkjertelfunksjon kan også forårsake problemer. En ting leger ikke pleier å gjøre – med mindre du går til en alternativ terapeut – er å sjekke deg for vitamin- og mineralmangler. Du kan bli overrasket over å oppdage at du mangler ganske mange av disse vitaminene.

Stadig hører vi at mange lider av pernisiøs anemi. Sørg derfor for at du blir sjekket for dette neste gang du oppsøker fastlegen.

 

Vitamin A (ikke karoten)

Karoten er en forløper til vitamin A. En lav aktivitet i skjoldbruskkjertelen kan ikke effektivt konvertere karoten til brukbar vitamin A, så uansett hvor mange gulrøtter du spiser, vil det ikke hjelpe. Vitamin A må også ledsages av protein for å gjøre det tilgjengelig for kroppen. Så hvis du er på en lav-protein diett, kan du få mangler i dette vitaminet. Har du lite vitamin A, blir din evne til å produsere TSH begrenset. Dette vitaminet er nødvendig for kroppen til å konvertere T4 til T3. Så, hvis du synes at lysene lyser for sterkt eller mørkekjøring er et problem, kan du prøve å ta vitamin A kosttilskudd sammen med mer protein og se om det hjelper. Les også om rød palmeoljes fantastiske egenskaper.

 

Vitamin B Complex

Alle B- vitaminer er viktig for god funksjon i skjoldbruskkjertelen, men de spiller alle en egen rolle.
Mer info om en del B-vitaminer

 

Bl (Tiamin)

Dette vitamin er utrolig nødvendig hvis du har en overaktiv skjoldbruskkjertel, altså hypertyreose

 

B2 (Riboflavin)
Mangelen på vitamin B2 undertrykker funksjonen i skjoldbruskkjertelen ved at skjoldbruskkjertelen og binyrene ikke klarer å skille ut sine hormoner.

 

B3 (Niacin)
Dette er nødvendig for å holde alle kroppens celler – inkludert endokrine kjertler, i effektiv stand.

 

B6 (Pyridoksin)
Uten denne vitamin ikke kan skjoldbruskkjertelen utnytte sitt jod-råstoff effektivt i å lage hormoner. Dette vitaminet er enda mer nødvendig for en overaktiv skjoldbruskkjertel. Muskelsvakhet er svært vanlig hos personer med en overaktiv skjoldbruskkjertel, også for dem som også har B6-mangel.

 

B12
Personer med en lite aktiv skjoldbruskkjertel eller folk som ikke har skjoldbruskkjertel kan ikke absorbere dette vitaminet. En alvorlig mangel på B12 kan føre til psykiske – og ulike nevrologiske lidelser, nervesmerter, nevritt og bursitt. Noen leger er overbevist om at «normalområdet» for B12 er for lavt og at normalområdet bør være minst 500 – 1300 pg / ml (i stedet for 250 – 650).
B12 er ikke bare B12, det finnes i aktiv og inaktiv form, men ordinære blodprøver ser ikke forskjell på disse. Man kan altså ha fine verdier selv om cellene skriker etter mer og man har alle mangelsymptomer.

 

Vitamin C

Skjoldbruskkjertelen trenger dette vitaminet for å holde seg sunn. Langvarig mangel forårsaker at skjoldbruskkjertelen skiller ut for mye hormon. Personer med en overaktiv skjoldbruskkjertel trenger ekstra vitamin C, da dette faktisk ellers blir tappet fra vev i kroppen.

 

Vitamin D

Det har blitt funnet at når folk med et høyt stoffskifte tar dette vitaminet, motvirker det vanlig rask utskillelse av kalsium og osteoporose kan unngås. Mer om vitamin D her samt her (kortversjon) og her (lang tekst).

 

Vitamin E
Igjen, mangel på dette vitamin oppmuntrer skjoldbruskkjertelen til å skille ut for mye hormon, så vel som for lite TSH fra hypofysen.

Et høyere inntak av dette vitaminet er ofte nødvendig for folk med en overaktiv skjoldbruskkjertel for å motvirke utarming av store mengder av vitaminet fra systemet. Les mer om E-vitamin her.

 

Kalsium
Mange av oss forbruker altfor lite kalsium i form av meieriprodukter. Nyere studier viser også at høyt inntak av melkeprodukter faktisk kan drenere kroppen for kalsium. Kalsium er nødvendig for å bekjempe bentap, spesielt viktig for overaktive mennesker. NB! Det er viktig å se på hva slags type kalsiumpreparat man bruker. Kalsiumkarbonat er sterkt goitrogent, dvs at det påvirker skjoldkjertelen negativt.

 

Magnesium
Magnesium er nødvendig for omdannelsen av T4 til T3, så dette mineralet bør suppleres ved mangel. Som ved alle mineraler er det likevel MEGET viktig at man får sin lege til å sjekke om man har mangel før man tar tilskudd.
Dr. Magovern forteller at noen mennesker taper magnesium i stor hastighet gjennom urinering. Det virker også som diett med mye raffinert mat og koffein vil opprettholde magnesiumtap. Mer om Magnesium.

 

Selen
Dette er en viktig komponent av enzymet som omdanner T4 til T3 i kroppen. Uten dette kan T3 ikke bli produsert i riktige mengder, og organer vil fungere som om de var hypothyroide selv om blodprøvenivå er normale. Selen virker i tandem med jod, og jod er en av to hovedingredienser i selve stoffskiftehormonene Mer om Selen

 

Sink
Forskning har vist at sinkmangel resulterer både i hypotyreose og hypertyreose. Det spiller også en rolle i funksjon av immunsystemet. Det er funnet lave sinknivåer i overvektige mennesker. Sink er nødvendig for å konvertere T4 til T3, så dette mineralet er et must. Mer om Sink

 

Dr. Arem vier noe av sin bok til hvordan vi kan holde oss friske og anbefaler følgende vitamintilskudd :

· Vitamin C: 250 – 1000 milligram

· Vitamin E: 200-800 IU

· Betakaroten og blandede karotenoider : 1000 – 5000 IU av vitamin A-aktivitet .

· Selen: 50 – 100 mcg

· Sink : 15 – 20 milligram

· Riboflavin ( Vitamin B2 ) : 1,5 milligram

· Niacin : (vitamin B3 ) : 15 – 20 milligram

· Pyridoksin (vitamin B6 ) : 25 – 50 milligram

· Folsyre : 400-600 mcg

Han anbefaler at hvis du har en overaktiv skjoldbruskkjertel, bør du ta dem selv om nivåene er høye. Hvis du er hypothyroid, mener han det er tryggere å begynne å ta dem når nivåene er normal eller nær normal.
Han sier at hvis man tar jern samtidig som tyroidhormon, vil det binde seg til noe av thyroidhormonet og blokkere dets absorpsjon. Fiber og kalsiumkarbonat hvis tatt samtidig med skjoldbruskkjertelhormon kan også påvirke opptaket av hormonet.

Sist oppdatert : 15. mars 2015

Kilde:
Oversatt fra: http://www.thyroiduk.org.uk/tuk/treatment/vitamins.html