Selen spiller en svært viktig rolle i biokjemien til skjoldkjertelen.

 Mange av oss som kjemper mot hypothyreose, tar tilskudd hver dag, vi spiser svært bevisst. Gjør vennene dine det samme? Hva er et sunt kosthold?

Myndighetenes definisjon av et sunt kosthold er et kosthold med mye korn. Høyt korninntak bidrar til å hemme opptaket av vitaminer og mineraler, deriblant selen. De fleste mener at de spiser sunt og har en frisk tarm, selv om det ikke alltid er tilfelle. Hvorfor selen er positivt for oss med hypothyreose beskrives i denne artikkelen.

Selen er en kraftig antioksidant som er nødvendig for cellenes forsvar mot skade ved oksidasjon

Sporstoffet selen er viktig for cellefunksjonen hos alle dyr. En familie med selenavhengige enzymer som kalles deoiodinases omdanner lagerhormonet T4 til det biologisk aktive hormonet T3 ved å fjerne et jodatom fra den ytre tyrosinringen. Deoiodinasen omdanner også T4 til reverse T3 ved å fjerne en indre ring med jodatom, og omdanner T3 til 3,3′- diiodothyronine, T2, også ved å fjerne en indre ringatom. Dette betyr at Trijodthyronin (T3) spiller en svært viktig og stor rolle for oss.

Det er minst 30 selenavhengige proteiner, inkludert gluthation peroxidase enzymet og Iodothyronine deiodinases som er beskrevet ovenfor. Disse proteinene trenger alle selen som en kofaktor for å kunne fungere ordentlig. Dersom du har selenmangel, kan ikke gluthation peroxidase enzymet gjøre jobben sin, som er å beskytte skjoldkjertelcellene fra å bli skadet av H202. Selv om vi trenger oksygen for å holde oss i live, er oksygen en risikabel substans på innsiden av kroppen fordi den kan gjøre molekyler reaktive. Når molekyler som inneholder oksygen blir for reaktive, kan de begynne å skade cellestrukturen rundt seg. I kjemien kalles denne ubalansen for oksidativt stress. Selen beskytter cellene fra frie radikaler. Selen hindrer oksidavt stress ved å samarbeide med en gruppe næringsmidler som hindrer oksygenmolekyler fra å bli for reaktive. Gruppen med næringsmidler inkluderer vitamin E, vitamin C, glutatione, selen og vitamin B3 (Niacin).

Selen beskytter cellemembranen, og det antas at selen også beskytter mot miljøgifter som tungmetaller. Selen finnes i alle kroppens celler og i hele kroppen finnes det til sammen fem til 15 milligram selen. Kroppens muskelmasse inneholder til sammen halvparten av kroppens selen. Konsentrasjonen av selen er høyest i lever og nyrer. Om du inntar store mengder selen, lagres overskuddet særlig i lever og nyre.

Selen er viktig for hjernen. Blant annet har man gjort funn som viser at eldre senile har lave plasma nivåer av selen. Mange studier viser også at selen har god effekt på

humørsvingninger, depresjon og angst selv når selen er marginalt lavt. I dyrestudier har selen gjenvunnet blodsukkerkontroll i mus med diabetes og hindret eller lettet effekten diabetes har på hjerte-, nyre-og blodplatefunksjon.

Selen og det endokrine systemet

Selen beskytter mot alle typer skjoldbruksfunksjonsfeil. Selen reduserer immunrespons i Hashimotos og Graves, den reduserer risiko for kreft i skjoldbrukskjertelen, tilstrekkelig med selen øker omdanningen av T4 til T3, nedsetter Anti-TPO og Revers T3, selen bistår skjoldbrukskjertelen i metabolisering av fett. Den beskytter mot cøliaki, som kan følge med skjoldkjertelproblemer.

Selen er essensiell for mannlig fruktbarhet, selen er nødvendig for testosteronbiosyntesen og normal utvikling av spermier (2). Selen hjelper til å opprettholde kortisolnivåer.

Mange land har selenfattig jord, derfor kan et tilskudd av selen anbefales. Selen har også vist seg å senke antistoffene i noen undersøkelser.

En god testing av skjoldkjertelen består av TSH, FT3, FT4, anti-TPO, TRAS, reverse T3, B12, jern, selen og jod i døgnurin.

Hva er symptomene på selenmangel?

Symptomer på lav selen er svakhet eller smerte i musklene, misfarging av hår og hud, hvitere farge på fingerneglsengen. Samt problemer med å reprodusere seg (2). Selenmangel ble påvist hos kvinner med gjentatte første trimester aborter. Mangel på selen kan også føre til hjerte- og sirkulasjonsproblemer, leverproblemer, kreft (spesielt bryst og fordøyelseskanal), høyt blodtrykk, blodpropp, infeksjoner, gikt og revmatisme. Behovet for selen er ikke slått sikkert fast. Tegn på selenmangel ses kun ved inntak på ti mikrogram eller mindre daglig. Så test din verdi via blodprøver. Det er imidlertid aldri sett symptomer på selenmangel ved daglig inntak på 20 mikrogram eller mer. Ved cøliaki, røyking og alkoholmisbruk forekommer selenmangel (3).

Hva er symptomene på overdosering av selen?

Hvis du tar for mye selen kan det gi metallsmak i munn og hvitløksduftende ånde. Selenforgiftning over en lang periode gir hårtap eller håravfall, negleforandringer, hudforandringer, rødme og blærer. Det er også sett symptomer i nervesystemet, som hele og delvise lammelser. Formforandringer av neglene er sett ved inntak av 900 milligram per dag.

Siden mange spiser både selen og hvitløk, bør man være oppmerksom på andre tegn som begynnende selenforgiftning kan gjøre: ekstremt økt søvnbehov, depresjon og avkreftelse, håravfall, løse tenner, dårlige negler og hudlidelser. Hos barn kan selenoverskudd forårsake hull i tennene og nedsatt vekst.

Hvordan behandles selenmangel?

Selenmangel behandles med kosttilskudd av selen. Du kan få tre typer selen, Selenmethionine, Natriumselenitt og Natriumselenat. Av disse er det Selenmethionine som absorberer best. Det anbefales å samarbeide med legen når du tar selen, sjekk selen med blodprøver. For mye selen kan være giftig. Vanlig dagsdose oppgis til 100 – 200 mcg. Selen fungerer enda bedre hvis du også tar naturlig vitamin E, og best når du inkluderer alle de åtte delene av E-vitaminet. I de senere år er det kommet voksende belegg for at et lavt inntak av selen kan være medvirkende til kreftutvikling. Det er imidlertid ikke avklart om større doser kosttilskudd av selen kan redusere risikoen for kreft.

Hvor mye selen må jeg ta?

Vanligvis får man tilstrekkelig med selen gjennom et sunt kosthold, men vi som har denne sykdommen trenger mye Selen. Definisjonen i dette ligger på at et kosthold med mye korn ofte bidrar til å hemme opptaket av vitaminer og mineraler i kroppen, deriblant Selen.

Hvor finnes selen i kosten?

Selen finnes i kjøtt, innmat, fisk, skalldyr, korn, solsikkefrø, peanøtter, hvitløk, ølgjær og paranøtter. Paranøtter inneholder mye selen, 3-4 nøtter regnes som rikelig per dag.

 IMG_1337

Vær oppmerksom på at tilskudd med kun selen kan senke T4 dersom jod er for lav.

 

Tilskudd av selen fungerer dårlig ved jodmangel. Disse to samarbeider, les mer i jodartikkelen. Du blir mer hypothyroid av selentilskudd dersom jod er lavt, så disse to bør kobles sammen. Dersom du tar selen og har jodmangel kan selentilskudd forårsake fall i T4, TSH og antistoffer kan økes. Det er derfor av betydning; man må gjenopprette sine jodnivåer for overhodet å kunne gjenopprette kroppens jernlagre, for til slutt å kunne utnytte selens verdi angående bedring av sykdom og helse (1).

Kilder:

1. http://ajcn.nutrition.org/content/57/2/271S.full.pdf

2. http://epubs.surrey.ac.uk/185977/1/LANCET%202000%205CIs.pdf

3. http://www.apotek1.no/kost-og-ernaering/vitaminer-mineraler/selen

4: http://nuclmed.web.auth.gr/magazine/eng/jan07/8.pdf

5: http://en.wikipedia.org/wiki/Selenium

6: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17696828

7: http://jcem.endojournals.org/content/87/4/1687.full

8: http://joe.endocrinology-journals.org/content/190/1/151.full

9: http://www.whfoods.com/genpage.php?dbid=95&tname=nutrient

10: http://jeffreydach.com/2009/11/07/selenium-for-hashimotos-thyroiditis-by-jeffrey-dach-md.aspx

11: http://www.longevinst.org/nlt/newsletter9.htm

12: http://www.medicalnewstoday.com/articles/239684.php

13: http://ods.od.nih.gov/factsheets/Selenium-HealthProfessional/

Om lavkarbo, skrevet av leger:

 http://paljabekk.blogspot.no/

http://www.kostdoktorn.se/

http://annikadahlqvist.com/

Selen er viktig for vår helse. Det er er lite selen i jorda vår i hele Skandinavia:

http://www.forskning.no/artikler/2005/mai/1115200960.11

http://www.umb.no/ipm/artikkel/selen-er-viktig-for-var-helse/

http://snl.no/.sml_artikkel/selen

I dette intervjuet med indremedisiner og overlege ved Aker Thyreoidea – poliklinikk,

Louise Koren Dahll, sier legen at vi har et selenfattig kosthold i Norge:

http://ruthroland.wordpress.com/2011/08/28/intervju-med-indremedisiner-og-overlege-ved-aker-thyreoidea-poliklinikk-louise-koren-dahll/

 

 

 

Les mer:
www.drdach.com/Selenium_Hashimotos.html
www.drdach.com/Selenium_Hashimotos.html
http://fanaticcook.blogspot.no/2007/03/selenium-and-weight-gain.html