Vitamin E

Vitamin E er en kraftig antioksidant som påvirker alle våre celler i kroppen og de finnes både som syntetisk og naturlig og har også en særlig betydning for binyrene og hypofysen vår. Naturlig vitamin E vil si at de inneholder d-alfa tokoferol (alfa, beta, gamma, delta) og har E-nummer 306. Syntetisk vitamin E vil si at de inneholder dl-alfa tokoferol og har E-nummer E307-309. (1) Vitamin E har til nå de 8 kjente delene, en gruppe på 4 tokoferoler og en gruppe på 4 tocotrienoler. Hver gruppe brytes ned i alpa, beta, gamma og delta. Se etter at du får blandede (alfa, beta, gamma, delta) tokoferoler. Hver har sin egen oppgave, og de samarbeider bedre sammen på denne måten. (2)

 Vitamin E kan forebygge, forhindre og beskytte blant annet:

Mange former for kreft

Betydelig lavere risiko for leverkreft

Beskytter hjertet

Reduserer sjansen for metabolsk syndrom

Betydelig lavere sykdom – fremmer triglyserider

Beskytter lungene fra dødelige sykdommer

Bidrar til å hindre demens

Vitamin E kan også forebygge grønn stær

(Glaukom)Er du lenge nok underdosertpå stoffskiftemedisin så kan det føre til grønn stær. Grønn stær har en sammenheng med stoffskiftet, spesielt Hashimotos. Også andre øyeplager kan forekomme når man har denne sykdommen lavt stoffskifte.

Det er viktig å være optimalt dosert på stoffskiftemedisin og inntak av de riktige E-vitaminene. (3)

Her er linker om E-vitaminet generelt:

http://www.lommelegen.no/artikkel/vitamin-e

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1355132/pdf/annsurg00264-0089.pdf

http://www.naturalnews.com/vitamin_E.h

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2200468 (på høyre side)

Naturlig form av vitamin E beskytter hjernen etter hjerneslag

Tocotrienolene (alfa, beta, gamma og delta) jobber gjennom flere baner i kroppen og kan forsinke sykdomsutbrudd og å forlenge levetiden.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11160563

Studie på forskjellige typer kreft:

http://www.medicalnewstoday.com/releases/247935.php

http://jnci.oxfordjournals.org/content/early/2012/07/12/jnci.djs277.abstract

http://jama.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=1104493

Forhindrer hjerneslag og lengre levetid:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3085479/?tool=pubmed

http://www.wellnessresources.com/health/articles/tocotrienols_possess_anti-aging_properties/

Beskytter hjertet:

http://www.wellnessresources.com/health/articles/tocotrienols_boost_gene_signaling_to_protect_the_heart/

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21918828

Referanser:

1.http://www.matoppskrift.no/sider/enummer300.asp

http://www.smart-publications.com/articles/are-you-taking-the-wrong-vitamin-e-get- the-facts-on-vitamin-e-tocopher

3.http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC506138/pdf/brjopthal00380-0049.pdf

http://bjo.bmj.com/content/92/11/1503.short og hele teksten her:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2813236/

http://bjo.bmj.com/content/95/4/592.2.full

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC506138/ eller denne link http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC506138/pdf/brjopthal00380-0049.pdfhttp://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2813236/

IMG_1480

E-vitamin kalles også for alfatokoferol eller tokeferol och er et fettløselig vitamin. Det finnes i oljer, nøtter, frø, frukt, bær, visse grønnsaker og melk og egg.

E-vitamin er en antioxidant og beskytter våre celler mot frie radikaler, som er skadelige for kroppen. Vitaminet styrker immunforsvaret og inngår i metabola processer som DNA-reparation.  E-vitamin er også bra for huden. Det sies  at den skal hindre rynker, vitaminet tilsettes derfor ofte i olike hudprodukter. E-vitamin skal øke produksjonen av kollagen, ny vekst av hudceller og cellefornyelse. E-vitamin er derfor bra ved sår og motvirker arrdannelse. E-vitaminkrem kan gi negative hudreaksjoner, som eksem, hevelses, rødme, blemmer eller kløe.

E-vitamin behøves for tarmenes funksjon og skal gi litt beskyttelse mot kreft.

E-vitamin øker effekten av A-vitamin og kan også påvirke forskjellige medikamenter, som blodfortynnende eller antiinflammatoriske preparater. E-vitamin øker nemlig blødningsrisikoen. Vitaminet kan også gi diarré, magesmerter og sykdomsfølelse samt gi influensaliknende symptomer, som hoste, rennende nese, feber og smerter rundt i kroppen. Tiltross for dette anses overdoseringer av E-vitamin å være lettere enn overdosering av vitamin A och D. Overdosering er aldri sunt.

Les mer om E-vitamin:

Matthew H. Braunstein, Vitamin E: New Research, 2006, Google Books

Victor R. Preedy, Ronald Ross Watson, The Encyclopedia of Vitamin E, 2007, Google Books

Matthew H. Braunstein, Focus on Vitamin E Research, 2006, Google Books

Oliver H. Bellock, New Topics in Vitamin E Research, 2006, Google Books

Jack Challem, User’s Guide to Vitamin E: Don’t Be a Dummy. Become an Expert on …, 2011, Google Books

Barrie Tan, Ronald Ross Watson, Victor R. Preedy, Tocotrienols: Vitamin E Beyond Tocopherols, 2012, Google Books

IMG_1443

Turnuslegen Jan-Øyvind Lorgen har en egen Facebookside, som det siteres fra og som ligger i linken under:

https://www.facebook.com/#!/photo.php?fbid=474909265906074&set=a.418954941501507.100493.390543664342635&type=1&theater

Visste du at myndighetenes anbefalte vitamin E-inntak er basert på å hindre røde blodceller i å sprekke?

En av vitamin E sine mange funksjoner er å beskytte celler mot reaktive stoffer som kan skade og ødelegge cellene. Dersom det er for lite vitamin E i cellemembranen så kan celler sprekke og ødelegges på grunn av skade på cellen [1, 2].

Etter vår mening er myndighetenes vitamin E-anbefaling  basert på å hindre akutt sykdom, og har ingenting med hva som er nødvendig for å forebygge sykdommer og opprettholde god helse over lang tid. Dette er typisk for myndighetenes anbefalinger. Jeg vil komme med noen flere eksempler.

Myndighetenes anbefalinger for vitamin K-inntak er basert på å opprettholde blodlevring (koagulasjon). Ledende internasjonale forskere mener imidlertid at høyere inntak bør anbefales, siden vitamin K både kan forebygge benskjørhet og hindre forkalkning av blodårer og andre bløtvev i kroppen [3-6].

Myndighetenes anbefalte vitamin D-inntak har jeg snakket om tidligere [7]. Myndighetenes grense for vitaminmangel er basert på utdatert forskning på hva som er nødvendig for å ta opp nok kalsium fra tarmen, og dermed hindre at skjelettet brytes ned for å opprettholde kalsiumnivået i blodet. Det er sannsynlig at mange andre sykdommer også påvirkes av vitamin D-nivået, og i 2012 kom en vitenskapelig artikkel som konkluderte med at vi har nok vitenskapelig bevis til å si at det er en årsakssammenheng mellom lav vitamin D-status og brystkreft [8].

Jeg har tidligere også omtalt forskning som tyder på at et høyere inntak av vitamin B6, B12 og folsyre kan forebygge utvikling av hjernesvinn og kognitiv svikt [9].

Jeg skal etter hvert komme med flere eksempler på hva myndighetene baserer sine anbefalinger for andre livsnødvendige næringsstoffer på.

Nordmenn bør ha mulighet til å velge å kjøpe kosttilskudd med høyere dosering enn myndighetene anbefaler, som de har valgfrihet til i andre land. Se min forrige statusmelding.

Jeg vil avslutte statusmeldingen med å oppfordre alle til å kontakte politikere, Mattilsynet og andre med det formål å endre norsk lovgivning på kosttilskudd. Gjerne bli politisk aktive selv.

Referanser:

1. http://www.fao.org/docrep/004/Y2809E/y2809e0f.htm

2. http://lpi.oregonstate.edu/infocenter/vitamins/vitaminE/

3. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22489224

4. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22516724

5. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21713318

6. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21155624

7. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=464265120303822&set=a.418954941501507.100493.390543664342635&type=1&theater

8. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=469201006476900&set=a.418954941501507.100493.390543664342635&type=1&theater

9. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=438204936243174&set=a.418954941501507.100493.390543664342635&type=1&theater