Viktigheten av vitamin D og funksjon i skjoldkjertelen

Siden problemer med mal-absorpsjon (dårlig næringsopptak) ofte henger sammen med lavt stoffskifte, bør du sørge for å ta et godt multivitamin/mineraltilskudd. En god helsekostforretning fører stort sett naturlige preparater, ikke syntetiske. Vi trenger ganske høye nivåer av både jern – ferritin og B12, og bør ta ekstra tilskudd av disse basert på blodprøvene. Lave nivåer av vitamin D er assosiert med forverret funksjon i skjoldkjertelen hos disse pasienter med Hashimotos. Det er et viktig samspill mellom serum vitamin D-nivåer og TSH hos pasienter disse.
Vitamin D-mangel er spesielt forbundet med autoimmune stoffskiftesykdommer (AITD. Vitamin D har en annen lite kjent rolle; – den regulerer insulinsekresjon og følsomhet, og balanserer blodsukkeret.

Vitamin D-mangel assosieres med insulinresistens, insulinresistens og dysglyemcia påvirker skjoldkjertelen på mange måter.
De siste to tiårene har forskning vist en rekke mekanismer som reduserer opptak, produksjon og biologisk aktivitet av vitamin D i kroppen. Ettersom vitamin D absorberes i tynntarmen, vil en lekk og betent mage-tarmkanalen reduserer opptaket av vitamin D. En lekk og betent mage-tarmkanalen er noe som er svært vanlig hos personer med lav funksjon i skjoldbruskkjertelen. Høyt kortisolnivå forårsaket av stress eller medisiner, er assosiert med lavere vitamin D-nivåer.

Vitamin D fra sollys avhenger av kolesterol. Stresshormoner er også laget av kolesterol. Når legemet er i en høy stressrespons, blir det meste av kolesterolet brukt til å lage kortisol og da blir det ikke nok til overs for vitamin D-produksjon. Fedme gir lavere serumnivåer av vitamin D fordi det blir tatt opp i fettcellene.

Vitamin D er et fett-løselig vitamin som betyr at fett må til for å bli absorbert. Å ikke spise nok fett eller ikke kunne bearbeider fett tilstrekkelig, reduserer absorpsjon av vitamin D. Folk på lav-fett diett og folk med svekket fettopptaket som IBS (irritable tarmsyndrom), IBD (kronisk inflammatorisk tarmsykdom), galleblære eller leversykdom kan få lave nivå av vitamin D. Betennelse av enhver type reduserer utnyttelsen av vitamin 25 (OH) D. En rekke legemidler reduserer også biologisk aktivitet av vitamin D. De mest populære og ofte foreskrevene legemidler er syrenøytraliserende midler, hormontilskudd, kortikosteroider, antikoagulantia og blodfortynnende.
Det laveste nivået for vitamin D er 35 ng/ml for optimal funksjon for friske mennesker. For folk med autoimmune skjoldkjertel forstyrrelser, vil dette ikke være nok fordi de ofte har betennelser, stress, overvekt, VDR (Vitamin D Receptor) polymorfisme og andre faktorer som svekker produksjon, absorpsjon og utnyttelse av vitamin D. Minimumsnivået kan derfor være betydelig høyere for vitamin D for de med AITD (Autoimmune Thyroid Disease) enn for friske mennesker.

Kalsium nivåer over 11-12 mg/dl eller 2,8 til 3 mmol / L i serum blod er tegn på vitamin D-toksisitet. For å unngå vitamin D-toksisitet, må man samtidig sørge for å få tilstrekkelige mengder vitamin K2 og vitamin A i kosten.

Vitaminkilder:
Vitamin A finnes i innmat, tran, helmelk og fløte fra gressfórede kuer.
Vitamin K2 er fermentert mat som nattō (en tradisjonell japansk matrett, laget av gjærede soyabønner og rikt på protein), harde oster og kefir samt eggeplommer og smør fra gressfórede kuer. Hvis pasienten ikke tåler fermentert mat, kan man også bruke et vitamin K2 supplement.

Ved store doser vitamin D, oppstår høye nivåer av kalsium og kan gi dårlig matlyst, kvalme og oppkast, tretthet, svakhet, hyppig vannlating og nyreproblemer. Anbefalt daglig inntak av vitamin D revurderes for tiden, men det er nå dokumentert at daglig tilskudd av vitamin D helt opp til 10 000 IU ikke gir fare for forgiftning eller overdosering hos ellers friske mennesker – men da den animalske varianten i form av rent D3 cholecalciferol. Forgiftning skal visstnok skyldes den vegetabilske varianten D2 ergokalciferol.

Den nedre grense i referanseområdet for vitamin D vist i blodprøver, bør heves fra 50 til 75 eller 80 nmol/L. For å oppnå et slikt nivå, må daglig tilskudd for dem som ikke nok får vitamin D fra sollys, opp i minst 800-1000 IU.

De som lider av en autoimmun sykdom, anbefales å få i seg mye antioksidanter.  Vitamin C, A og E har rikelig med essensielle fettsyrer omega 3 og litt omega 6. Spesielt rød palmeolje er rik på antioksidanter og vitamin E, som gjennom historien har fungert som viktigste kilde til fett for utallige mennesker. Rød palmeolje gir nødvendige fett og vitamin A. Tilskudd av selen kan redusere antistoffer og også bidra til en bedre konvertering fra T4 til T3. Et daglig inntak på 200 µg selen blant tilskuddene samtidig som du får i deg 10 mg sink og 500 µg kobber er anbefalt spesielt for de som lider av anti-TPO.

Det finnes en del matvarer som inneholder substanser som kan danne såkalte ”goitrogener” i kroppen. Goitrogener kan føre til struma (goiter) og dermed redusert funksjon i skjoldkjertelen.

Matvarer som ikke er gunstig for folk med lavt stoffskifte er matvarer som er gunstig for dem med høyt stoffskifte:
– valnøtter, mandler, peanøtter, pinjekjerner og cassava (tapioka).
– grønnsaker; blomkål, broccoli, rosenkål, kål, turnips, sennepsblader og spinat og soya.

Dersom man koker matvarene, vil det nøytralisere goitrogenene. Har du lavt stoffskifte og vil spise slik mat, bør du altså sørge for at den er skikkelig kokt først. Ellers gjelder måtehold for deg med lavt stoffskifte; du kan spise ca én porsjon daglig, men ikke mer. Har du derimot høyt stoffskifte, bør du sørge for å spise rikelige mengder av slike matvarer og helst rå.

Kilder:
http://archinte.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=414285
http://chriskresser.com/surprising-new-vitamin-d-research-the-myth-of-multi-tasking-and-how-the-internet-is-rewiring-our-brains
http://chriskresser.com/the-role-of-vitamin-d-deficiency-in-thyroid-disorders
http://healthyeating.sfgate.com/vitamin-d3-thyroid-function-7261.html
http://snl.no/essensielle_fettsyrer
http://tidsskriftet.no/article/512478/
http://www.coconutresearchcenter.org/article%20red%20palm%20oil.htm
http://www.grassfedgeek.com/2013/05/vitamin-d-optimization-sunlight-or.html
http://www.hormonesmatter.com/vitamin-d3-and-thyroid-health/
http://www.stoffskifte.info/selvhjelp.html
http://www.thyroid-info.com/articles/topsupplements.htm
http://www.vitamindcouncil.org/